آب شیرین کن ناب زیست

آب شیرین کن ناب زیست

آب شیرین کن ناب زیست

آب شیرین کن ناب زیست

در بین تکنولوژی های رایج برای تصفیه آب صنعتی و تولید آب خالص و بدون املاح ،استفاده از آب شیرین کن صنعتی اسمز معکوس جزو رایج ترین روش های موجود می باشد. در این روش با استفاده از ممبران تصفیه آب صنعتی می‌توانیم TDS را تا ۹۹ درصد پایین آورده و آب خالص تری تولید کرد.
دستگاه RO یا دستگاه ro چیست ؟

از کاربرد های سیستم اب شیرین کن صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد آرایشی
  • تولید دارویی
  • آب آشامیدنی
  • مبدل های حرارتی
  • برج های خنک کننده
  • نمک زدایی از آب دریا
  • دیگ های بخار صنعتی
  • مرغداری ها و دامداری ها
  • صنایع تولید مواد نوشیدنی
  • فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی
  • صنایع گاز، پتروشیمی و نیروگاه‎ ها
  • کارخانجات فعال در صنایع مختلف
  • در صنایع و به عنوان مبادله کننده حرارت
  • تهیه آب مناسب برای مصارف کشاورزی
  • تهیه و تولید آب مورد نیاز برای دستگاه‌ های دیالیز در بیمارستان ها

 

اب خروجی تصفیه شده از دستگاه اب شیرین کن برای موارد مختلفی استفاده می شوند . این موارد را می توان بطور خلاصه در 3 دسته مطابق ذیل دسته بندی کرد:

آشامیدن : آب قابل استفاده برای شرب، می بایست کاملا شیرین و ترجیحا با سختی پائین باشد و همچنین فاقد هر نوع آلودگی باشد

کشاورزی : آب مورد استفاده در کشاورزی باید حتما شیرین باشد ولی سختی آن خیلی مهم نیست مگر در حالت کشاورزی مدرن که مثلا از ادوات آبیاری قطره ای یا مه پاش استفاده می شود که نباید رسوب گذاری انجام شود

صنعت : آب مورد استفاده در صنعت باید هم شیرین و هم نرم باشد (حداقل املاح TDS  و سختی TH را داشته باشد

 

 EC آب چیست؟


EC (Electrical Conductivity) آب بمعنای میزان هدایت الکتریکی یک پارامتر برای سنجش میزان نمک محلول در آب است.

 آب خالص (فاقد یون) عایق است و برق را از خود عبور نمیدهد . نمک هنگام حل شدن در آب دو یون مثبت و منفی تولید کند حضور این دو یون به آب بار الکتریکی خنثی می دهد اما این بار الکتریکی و این یون ها موجب هادی شدن آب و عبور جریان برق از آن می شود . از این رو برای طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO از آزمایش EC برای سنجش میزان شوری آب استفاده میشود .

TDS آب چیست ؟

TDS که اختصار عبارت  Total Dissolved Solids به معنای کل جامدات محلول در آب  می باشد و بیانگر مجموع غلظت مواد محلول در آب می‌باشد. به عبارت عامیانه تر و ساده تر آزمایش TDS ملاکی برای سنجش سختی آب در نظر گرفت . در واقع TDS از نمک‌های غیر آلی و مقادیر کمی از مواد آلی تشکیل می شود . نمک‌های غیر آلی که می‌توانند در آب باشند شامل کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم که همگی کاتیون (یون‌هایی با بار مثبت) هستند و کربنات‌ها، نیترات‌ها، بی‌کربنات‌ها، کلریدها و سولفات‌ها که همگی آنیون (یون‌هایی با بار منفی) هستند می‌شود.

 

  دستگاه اب شیرین کن با تکنولوژی اسمز معکوس (RO) در دنیای امروزی بسیار مورد استقبال مصرف کنندگان می باشد زیرا میتواند به صورت هم زمان شوری ، املاح محلول و نامحلول، TDS ، سختی TH ، باکتری و ویروس و یا حتی رنگ و بوی را کاهش داده و یا حتی به صفر برساند .






تصویر بالا نموداری از دستگاه اب شیرین کن با تکنولوژی اسمز معکوس را نشان میدهد. این روش که کاملا فیزیکی می باشد آب ابتدا بوسیله یک پمپ وارد فیلتر های شنی (جهت حذف املاح معلق) و کربنی (جهت رفع رنگ، بو و مزه آب) می شود ، سپس وارد سیستم میکرو فیلتراسیون می شود.تا این مرحله کدورت و املاح معلق در آب بصورت کامل حذف خواهد شد.

حال آب پس از عبور از پمپ فشار قوی و بالا رفتن فشار تا میزان محاسبه شده وارد غشاء های ممبران گشته و تبدیل به دو آب خروجی تولیدی با کیفیت عالی و شیرین و آب پساب برای دور ریز می گردد. (البته گاهی از آب دور روز برای مصارفی که نیاز به آب مطلوب ندارد می توان استفاده کرد

 

نکات قابل توجه برای خرید دستگاه آب شیرین کن صنعتی :

۱- به منظور برآورد هزینه‌های کلی دستگاه آب‌شیرین‌کن لازم است آنالیز آب شامل پارامترهایی نظیر هدایت الکتریکی EC، سولفات، کلراید، کلسیم، منیزیم، آهن، سختی کل، سیلیس، کدورت، را مورد آزمایش قرار دهید

۲- به منظور اطمینان از شفاف و زلال شدن آب بهتر است نمونه‌گیری از چاه 20 الی ۳۰ دقیقه پس از خروج آب انجام شود.

۳- به منظور افزایش طول عمر تجهیزات و کاهش هزینه نگهداری و استهلاک سیستم آب شیرین کن توصیه میشود ظرفیت آب‌دهی دستگاه آب شیرین کن را ۲۰ درصد بالاتر از میزان مصرف  در نظر بگیرید

۴- قبل از راه اندازی دستگاه، از سلامت اتصالات و عدم زنگ‌زندگی پمپ و لوله‌های انتقال آب چاه اطمینان حاصل فرمایید

5- درصورتی که پمپ چاه با روغن کار می‌کند و احتمال ورود روغن در آب چاه وجود دارد، به کارشناس  شرکت سازنده دستگاه اطلاع دهید.

۵- درصورتی که احتمال می‌دهید کیفیت آب چاه در طول سال تغییر کند، آب چاه را در بدترین شرایط، آزمایش کنید و درصورتی که زمان برایتان اهمیت دارد، با هماهنگی طراح و واحد فروش می‌توانید میزان مقاومت غشایی دستگاه آب شیرین کن را یک الی دو درجه بالاتر از حالت عادی انتخاب کنید.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.